Zabawa z niemowlakiem

Share Button

Niemowlę nie rozumie ani jednego słowa kierowanego pod jego adresem, a jednak matka przewijając czy kąpiąc przemawia do niego najczulej, jak potrafi. I w pewnym momencie dziecko zaczyna reagować na jej głos, postać, uśmiechem odpowiadać na uśmiech. A później — też nie wiemy dokładnie kiedy — z wypowiadanych do niego słów wychwytuje tych kilka najważniejszych, najczęściej powtarzanych. I choć samo nie potrafi jeszcze nic powiedzieć, bo dźwięki, jakie wydaje, sylaby, jakie rytmicznie powtarza, nie układają się w słowa, z reakcji jego widać, jak wiele rozumie. A kiedy już mocno stanie na nogach, z radością spełnia kierowane do niego prośby i polecenia, pełne szczęścia i uśmiechów przynosi to misia, to pieska, to piłeczkę.

Zabawka poszerza świat doznań dziecka. Nad Lilką z zainteresowaniem i miłością oprócz mamy pochylało się wiele osób, ale nikt nie potrafi potwierdzić z całą pewnością, kiedy dziewczynka po raz pierwszy dostrzegła grzechotkę. Czy był to zwykły przypadek, że skierowała wzrok w jej kierunku i zatrzymała na niej przez chwilę, czy też istotnie zaczęła już wtedy wyróżniać spośród swego najbliższego otoczenia poszczególne przedmioty. W każdym razie od tego momentu coraz  dłużej i coraz częściej przypatrywała się kolorowej zabawce.

Doznania niemowlęcia trzeba wzbogacać. Toteż od chwili, kiedy zacznie zwracać uwagę na otaczające przedmioty, nad łóżeczkiem nie może wisieć wciąż ta sama grzechotka. Zabawki trzeba zmieniać tak, by różniły się kolorem i kształtem, wydawanymi dźwiękami, materiałem, z jakiego zostały wykonane. Obok większej grzechotki powinien pojawić się przy łóżeczku i wózku cały zestaw małych, nawleczonych na gumę, pobrzękujących melodyjnie przy każdym dotknięciu. Dziecko wykonując różne, nieskoordynowane jeszcze ruchy rączkami będzie poruszało zabawką, a wydawany niespodziewanie dźwięk wywoła zainteresowanie. Dobrze, gdy rodzice przy okazji wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych od czasu do czasu potrząsają grzechotką, by wywołać zainteresowanie zabawką, skłonić dziecko do poszukiwania źródła dźwięku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *